Camper reis naar Noorwegen

Intro
Twee weken naar Zuidelijk Noorwegen om daar een aantal zeer mooie routes te rijden.

DAG 1, Tussen Bremen en Hamburg

Vrijdag 15 juli 2016
Vrijdagochtend, de camper is ingepakt. Eline is opgehaald om naar Malawi te gaan. Zij gaat dus niet mee met deze reis, Wouter wel. Opa en oma vd Hoek ook, zij hebben een camper gehuurd. Het wachten is op het seintje dat de camper van opa en oma klaar is, zij deze hebben ingepakt en we weg kunnen. Dit is rond 16 uur. We treffen elkaar bij de benzinepomp en zijn weg.
Nederland uit duurt best nog een poosje, maar we stoppen pas voor het avondeten als we in Duitsland zijn. Na een broodje ei en gehaktballen rijden we verder. Na zo’n 400 kilometer houden we het rond 22.00 uur voor gezien.  We vinden een plekje om te slapen bij een benzinestation tussen Bremen en Hamburg met diverse vrachtwagens en een toiletgebouw.

DAG 2, Hirthals

Zaterdag 16 juli 2016
De volgende ochtend rijden we verder richting Denemarken. Nog zo’n 600 km voor de boeg. De file info op de tomtom doet zijn werk goed, en deze leidt ons keurig langs de file bij de grens. Het scheelt zo’n 40 minuten, ideaal. Het weer in Denemarken is rustig, hier en daar een buitje maar ook wat zon. Het uitzicht vindt Richard wat saai. Onze eindbestemming vandaag is Hirthals, in het noorden van Denemarken, met de haven en de boot die ons naar Noorwegen brengt. We hebben vandaag best een lang stuk gereden, en zijn rond 18 uur op de slaapplek. Een camperplek bij een benzinestation, met een avondwinkel met wc en gratis wifi.
Na een bakkie is het tijd om te koken. Vanavond eten we rijst met chicken tonight. Hierna tijd voor een avondwandeling. We gaan op zoek naar een cache en vinden deze in het dorp bij een oude kerk. We zien ook de boot die we morgen moeten hebben afvaren. Wat een flink schip is het zeg.
Na nog een cache gezocht te hebben, maar niet gevonden keren we camperwaards. Met bijna 8 km op de teller dus best een stukje om de benen te strekken. Lekker op bed. Wouter slaapt voor de tweede nacht in de camper. Dat gaat prima. Wel even verbouwen, maar dat gaat de mannen goed af.

DAG 3, In de buurt van de Preikestolen

Zondag 17 juli 2016
De wekker gezet, maar al voor de wekker wakker. Bij deze plaats krijg je ’s ochtends broodjes, dus die even opgehaald. Ze zijn nog warm. Na lekker ontbeten te hebben rijden we rond half 9 zo’n 2 km en zijn we bij de haven. Wij komen in lijn 15 te staan en opa en oma naast ons. Hun camper is iets hoger en langer. Het laden van de boot naar Kristianszand is al begonnen. Wij zijn nog niet aan de beurt. De auto’s voor en naast ons wel. Opa mag ook gas geven, en staat op de boot. Wij wachten geduldig af, en wachten af, en wachten af…. Op een gegeven moment zijn alle auto’s rondom ons allang op de boot gereden en staan wij er nog steeds. Moederziel alleen op de grote parkeerplaats. Om 9.58 mogen wij ook gelukkig de boot op, en voordat we uitgestapt zijn varen we al. We zoeken opa en oma op en gaan binnen zitten. Maar al snel lokt het water en is Richard op het dek te vinden. José valt bijna in slaap binnen, dus een goede reden om naar buiten te gaan. De golven zijn flink, maar buiten is het minder erg dan binnen. Het uitzicht is echt te gek. Hoe het water achter de boot klotst en daarbij de zon tussen wat wolkjes.
Het is echt genieten.
Na zo’n 2,5 uur staat de camper weer op het vaste land, maar nu van Noorwegen.
We zetten onze reis van vandaag voort richting de Preikestolen. Deze willen we morgen gaan beklimmen, dus willen we vandaag al een eindje op weg zijn. Het is al met al een lange trip waarbij de vermoeidheid toeslaat. Nog maar een bakkie koffie en doorrijden.
Na een pontje zien we een prachtige plek om de camper te stallen voor vannacht. Er is zelfs een plekje om Wouter zijn tent op te zetten.
Hoeven we morgen nog maar zo’n 16 km te rijden. We maken allemaal een paar mooie foto’s, want het uitzicht is echt prachtig. Onderweg vandaag ook al, maar nog niet genoeg rust om vaak te stoppen. We eten macaroni en na de afwas frisbeeën de mannen nog wat.
Rond 22.00 uur naar bed, morgen aan de wandel.

DAG 4, Wathne Camping

Maandag 18 juli 2016
We worden wakker na een goede nacht slapen. Helaas heeft Wouter wat regen gehad in zijn tent vannacht, maar toch heeft hij ook goed geslapen.
Na het ontbijt gaan we op weg naar de Preikestolen. Binnen een half uurtje staan we op de parkeerplaats en lopen we naar het startpunt van de wandeling.
We starten op 270 meter en het einddoel is 604 meter. Dit is in totaal ongeveer 350 meter stijgen over 3800 meter hemelsbreed.  Maar dit lopen we in een lengte van ongeveer 4 kilometer. De omgeving is prachtig, veel rotsen en groen. Hier en daar een waterval over de rotsblokken heen. Er zijn wel erg veel toeristen, dus best een drukke route.
Op een gegeven moment verstapt Richard zich en voelt het kapot schieten in z’n kuit. Na een pauze besluit hij dat het toch slimmer is om terug te gaan, want nog bijna 2 km klimmen is niet verstandig. Jose gaat met hem mee terug. Na de grote tassenwissel is het even het evenwicht opnieuw zoeken. Niet te geloven dat Jose dit gewicht afgelopen jaar nog gewoon dagelijks meedroegJ
Richard en Jose drinken een bakkie op het terras en wachten op de anderen.
Wouter, opa en oma zijn verder naar boven gegaan. Oma neemt haar pauze bij een mooi meertje en opa en Wouter klimmen verder. Rond 13.30 zijn de heren boven op de Preikestolen, en het is de klim zeker waard geweest. Gelukkig maken ze foto’s zodat de rest van de familie die ook kan zien.
Rond 17 uur zijn we weer compleet als vakantie familie, en drinken we een bakkie en nemen een ijsje.
We zoeken een camping in de buurt, op ongeveer 30 minuten rijden. Stavanger laten we voor wat het is, morgen op weg naar de Hardangavida.
Op de camping lekker gedouched, buiten gezeten en wat mensen gecontact met de wifi.

DAG 5, Hardangabrug

Dinsdag 19 juli 2016
Na de watertank te hebben gevuld rijden we van de camping af. Het doel vandaag is een mooie route te rijden van Tau naar het begin van de Hardangavida. De wolken hangen laag, en blijven laag hangen. Het uitzicht is daardoor minder dan we hadden gehoopt. Een pontje brengt ons naar de overkant van het vele water wat hier is. We stoppen bij een supermarkt om wat eten in te slaan voor de komende dagen. Hier hebben we even wifi en er komt mail van Eline binnen. Leuk om te lezen.
Na gesmuld te hebben van de frambozen rijden we verder op prachtige wegen. Rond half 6 zoeken we plek voor de nacht. Deze vinden we bij de Hardangabrug. Richard maakt mooie foto’s en pa en ma vinden een cache. Na de nasi wassen we af en snel onder de wol. Best vermoeiend maar wel mooi.

DAG 6, Vaganes

Woensdag 20 juli 2016
We worden wakker met een blauwe hemel met heel veel laaghangende wolken . Het ziet er naar uit dat het een mooie dag gaat worden. We vertrekken en stoppen al snel voor een foto. En nog een stop voor een foto, en nog éénJ
De dag leent zich er uitstekend voor, wat een lekker weer, zo’n 24 graden.
We stoppen bij een waterval waar we 5 jaar geleden ook al zijn geweest. We zoeken een cache, maar kunnen deze nog steeds niet vinden. 5 jaar geleden ook al niet…
De wandeling naar de waterval levert mooie plaatjes op. De terugweg naar de camper zorgde voor natte voeten. Gelukkig genoeg mogelijkheden om te drogen. We vervolgen deze prachtige route en stoppen voor een cache bij een trol. Deze laat zich gelukkig wel snel vinden. Rond 16.30 kijken we uit naar een slaapplek. We keuren wat campings af, te groot, te ongezellig. Vrij camperen lijkt hier niet mogelijk. Dan maar op de tomtom op zoek naar een camping. Een gouden greep. We belanden bij Vaganes, een kleine camping aan een heerlijk meer. Er zijn nog plekken aan het water, die willen wij wel. We nemen een duik, nadat we eindelijk door zijn, want is toch best nog koud….
We eten vanavond wraps met kip van de grilplaat, hebben we die tenminste ook gebruikt. Het smaakt heerlijk en het is gezellig. Na het eten frisbeeën we wat en maakt Richard foto’s van wolken, eenden en het water.
De avond duurt heel lang, en Wouter en Jose zijn weer een stuk verder in hun boek. Lekker hoor vakantie.
Morgen rijden we verder naar het noorden.

DAG 7, Rondanen

Donderdag 21 juli 2016
Wakker worden, oma is al aan het zwemmen in het meer. We starten rustig op vandaag. Eerst een bakkie koffie en een ontbijtje.
Rond 10.15 vullen we de watertank af en rijden we van deze heerlijke camping af. Echt een leuk plekje.
We rijden vandaag weg 51, een prachtige route. Het weer is ons ook gunstig gezind, want de zon schijnt, en hier en daar een wolkje. De route is prachtig, we stoppen regelmatig voor een foto of om gewoon even te genieten. Wat is een camper toch heerlijk. Je zet zo een bakkie koffie en je kan er weer tegen.
Rond half 3 stoppen we om de lunch te kopen, welke we vervolgens voor de supermarkt op een bankje opeten. Verder ook boodschappen voor een aantal dagen gedaan, je moet maar vooruit kunnen.
Als we bij Dovre zijn kiezen we een weg die Richard is aangeraden, over Rondanen heen. Een prachtig natuurgebied, wat zich misschien nog wel het beste laat omschrijven als bergen met verschillende mossen op 1100 meter. Het is echt een waanzinnig gezicht.
We komen langs een plekje wat voor ons gemaakt moet zijn, dat kan niet anders. Er passen twee campers en er staat een tafel met bankjes bij aan een stromend water.
Hier zetten we onze camper neer vannacht. Wouter gooit zijn tentje op, en we staan. Richard gaat met zijn camera aan de slag en Jose kookt avondeten. Na het eten maken Wouter en Richard een avondwandeling naar de top van een berg wat hen een prachtig uitzicht oplevert. Jose leest haar boek uit.
Rond half 11 naar bed, nog even kijken wat voor prachtige plek we nu weer hebben gevonden, echt te gek.

DAG 8, Hjerkinn

Vrijdag 22 juli 2016
Wakker worden door het gebel van schaapjes, dat gebeurt ook niet elke dag. Maar nu wel, leuk hoor.
Richard is al vroeg op en met zijn camera op pad gegaan. Dat levert vast weer mooie plaatjes op. Als Jose wakker wordt voelt ze even aan het water in de beek. Het is niet echt warm, maar wel lekker fris om te wassen. Oma trekt ook haar badpak aan en we wassen onze haren in de beek. Best fris, maar we zijn wel direct wakker.
Wouter krijgt wentelteefjes als ontbijt, en na een rustige start van de dag breken we ons kamp op. Het was een mooie plek.
We vervolgen de weg door het Grimdalen, en zien nog veel mooie vergezichten. Er lopen ook diverse dieren op de weg, schapen, paarden, koeien en ezels
Eenmaal weer op de E6 weten we weer wat het mooie van de zijweggetjes is. Dat ze je naar zo’n mooi onbekend gebied brengen.
We pikken een cache op, en rijden naar de camping voor de komende 2 nachten. Het ziet er netjes uit. We blokkeren de plekken waar we willen staan en rijden door naar Dombas, om te informeren of er iets outdoors te doen is morgen voor Wouter en Jose. We worden goed geholpen in de bieb en met wat wifi vinden we uiteindelijk een camping die outdoor regelt en we kunnen morgenmiddag aansluiten.
Eenmaal op de camping gaat Richard zijn rug aan de stroom, in de hoop dat de rugpijn een beetje minder wordt zodat hij morgen kan fotograferen op jacht naar muskusossen.
De avond brengt ons een enorme onweersbui en daarna een prachtige dubbele regenboog. Richard legt deze vast op de foto.
Wouter en Jose lezen hun boek uit, op naar de volgende.

DAG 9, Hjerkinn

Zaterdag 23 juli 2016
Het weer is vandaag wat wisselvallig. Maar we hebben allemaal leuke uitjes op het programma staan, dus dat maakt een hoop goed. Opa en oma brengen Jose en Wouter naar de verzamelplek van Juving, wat in normale termen canoeing heet. Opa en oma gaan aan het cachen, opa heeft puzzels opgelost. Richard gaat op stap met de fotograaf op zoek naar muskusossen.
Het juving is echt super spannend. We starten met een eenvoudige glijbaan, waar we onze handen moeten kruisen voor ons lichaam en naar beneden moeten kijken. De rest gaat vanzelf…. Op zich klopt dat, maar na de eenvoudige kwam het echte werk. Deze natuurlijke glijbaan is vrij steil en valt 12 meter naar beneden. Best wel eng al zeg ik het zelf.
Daarna volgen sprongen van 4 tot 6,5 meter, waar we als een potlood recht naar beneden springen. Het is wel eng, maar ook wel tof. Tussendoor zijn er klimstukken waar we met de klimgordel en de carabines vast zitten aan het ijzer in de wand. Een toffe tocht, met randjes van een cm of 10 en 100 meter niks onder ons. Echt wel te gek spannend. Naast ons allerlei watervallen en andere mooie uitzichten. Als toetje mogen we nog abseilen naar beneden en komen in een waterval terecht. De tocht omhoog klimmen is ook heel gaaf, steeds overpakken en iets hoger.
Uiteindelijk komen we best vermoeid weer boven, maar wat een gave ervaring is dit zeg. We mogen na afloop lekker douchen, dus dat is ook heerlijk. We worden opgehaald door opa en oma, zij hebben de puzzels die opa had opgelost opgehaald. Steeds even loggen in de Coop en dan weer verder lopen. Al met al hebben zij een lekkere middag gehad. Omdat koken echt geen optie was zijn we uit eten gegaan op de camping. Toen we net klaar waren kwam Richard al thuis. Eerder dan verwacht maar hij had 25 kilometer in de benen. Hij heeft mooie dingen gezien, maar helaas geen muskusossen. Ze lieten zich gewoon niet zien vandaag. Het lopen en het sjouwen ging aardig, dat viel gelukkig nog mee. Wel wat mooie plaatjes gemaakt, maar niet waar hij voor ging, dus dat ik jammer.
In de avond weer een flinke bui met regenboog. Morgen trekken we verder.

DAG 10, Stryn

Zondag 24 juli 2016
We starten rustig op en pakken de camper in. Er is nog veel nat van gister, en dat wordt er met dit weer ook niet beter op. We rijden naar de Trolstigen. De route er naar toe is al mooi, maar de Trolstigen is toch wel erg bijzonder. Wat een weg en wat een bochten. Onderweg maken we wat foto’s en komen veilig boven aan. Daar is het wel veranderd ten opzichte van 2007, veel meer toeristisch. Diverse winkels en eetgelegenheden staan er. Ook een prima loopbrug naar het begin van de waterval en naar diverse geocaches. Richard en Wouter pakken de fotocamera en Jose gaat cachen met opa en oma. Na een poosje treffen we elkaar in de winkel en sluiten de deze  weg af met een ijsje. We vervolgen onze route naar Geiranger. We steken het water over en komen uiteindelijk op het punt waar we een soort cruise naar Geiranger nemen. Deze overtocht duurt ruim een uur met Wifi voor Wouter en diverse mooie fotoplekken voor Richard en oma. De zon schijnt heerlijk en dat is best fijn voor half 6 ’s avonds. Eenmaal weer aan land rijden we op zoek naar een slaapplek. We rijden er een aantal voorbij omdat we toch wel een bepaald beeld hebben bij waar we willen slapen. Uiteindelijk vinden we een plekje aan het water. Jose heeft niet meer zoveel zin om te koken, het is al negen uur. Maar gelukkig hebben we eland burgers en aardappelpuree. Met appelmoes en jus een prima avondmaaltijd.
Hierna snel gaan slapen, morgenvroeg op om naar Bergen te gaan.

DAG 11, Bergen

Maandag 25 juli 2016
Snel in de actie, inpakken en weg. Bergen staat op de agenda, dat is nog best een eindje rijden. De route lijkt wat saaier als wat we al eerder hebben gezien, maar desondanks nog wel mooi. Onderweg nog een cache meegepakt en wat boodschapjes. Rond half 4 waren we in Bergen. Gelukkig zijn er nog twee plekjes naast elkaar, het is al best wel vol. We kopen een dagkaart en staan hier prima.
Met de tram naar Bergen centrum, ongeveer een kwartiertje. Ideaal. Daar de markt bekeken en leuke oude huizen en straatjes. Wouter heeft zich goed vermaakt in de wifihoek van de toeristen informatie. In de stad nog wat gecached en foto’s gemaakt. Tenslotte de avond afgesloten met een etentje in een visrestaurant. Het smaakte prima!
Morgen weer verder afzakken naar het zuiden.

DAG 12, Rødal

Dinsdag 26 juli 2016
We worden wakker in Bergen en de zon schijnt. Dat is best bijzonder! Na het ontbijt brengen we een bezoekje aan het nabijgelegen winkelcentrum. Richard vindt daar de kaarten voor Noorwegen waar hij al een poosje naar zocht, dus dat is fijn.
We verlaten Bergen, omdat we toch al een poosje willen rijden richting het zuiden. Alles wat we vandaag rijden hoeven we morgen niet te doen. En het is best nog een eindje naar Kristianszand. We rijden rustig en stoppen af en toe voor een cache of een bakkie. De omgeving is nog steeds mooi, watervallen, rotsen en enorm veel water. Helaas ook uit de hemel, want het regent wel weer. Bij Røldal vinden we een prachtig plekje om te slapen. We kijken uit over een gebied met water, rotsen, waterval en schapen. Wouter slaapt deze nacht weer in de camper want de tent opzetten is hier geen optie, niet echt een recht stuk te vinden behalve op de straat. Dat lijkt me niet zo lekker slapen.
Na het eten hebben we de buren (opa en oma) uitgenodigd om nog wat te drinken bij ons met een plankje met brie en kaas. Oma laat haar foto’s zien op de ipad, en dan zien we weer wat we allemaal hebben gezien de afgelopen 2 weken. Wat een natuurpracht is hier aanwezig zeg.
We kruipen onze slaapzakken in, het zou wel eens koud kunnen worden vanavond.

DAG 13, Kristiansand

Woensdag 27 juli 2016
We worden wakker met regen en harde wind. Na een lekker ontbijtje rijden we richting Kristianszand. Jammer, echt het einde van deze reis door Noorwegen. Nog wel een dagje Denemarken in het vooruitzicht, maar dat voelt toch anders.
We bezoeken nog een marktkraam met allerlei Noorse spullen. Wouter heeft van opa en oma een armbandje en een magneet van de Preikestolen gekregen. Als dank voor de steun om opa te helpen om de top te komen. We rijden nog een stukje verder en zoeken een mooie plek uit om te lunchen. Het regent nog steeds, dus we eten binnen. We vervolgen onze route en doen nog een cache onderweg. Rond half 5 zijn we in Kristianszand. We informeren bij de Fjordline, of we op het parkeerterrein kunnen overnachten. Dit mag, als we na 20.15 uur, als de laatste boot weg is het terrein oprijden. We gaan even de stad in waar Richard een broek koopt van Fjallraven, dus dat is erg fijn.
We eten nasi op de parkeerplaats en rijden dan naar de fjordline. We zijn de eerste voor de slagboom. Morgen moeten we wakker zijn als zij gaan werken, en dat is om 4.30 uur. Dus best op tijd zullen we maar zeggenJ. Toch blijven we hier staan. Richard en Wouter ontdekken wifi en een toilet, dus de eerste levensbehoeften zijn ook weer voorzien.
Het waait wel flink, dus ben benieuwd hoe het vannacht zal zijn.